Spis treści
ZOBACZ ARCHIWALNE ZDJĘCIA AUTOSTRADY SUDECKIEJ:
Autostrada Sudecka i urokliwe krajobrazy
Każdy, kto choć raz przejechał około 42-kilometrowy fragment drogi położony w Górach Orlickich i Bystrzyckich, zapewne w pamięci ma niesamowite widoki hrabstwa kłodzkiego, Masywu Śnieżnika i Doliny Orlicy.
Rozpoczyna się na przełęczy Polskie Wrota, gdzie na wysokości 660 m n.p.m. odchodzi od drogi DK8 (E67) między Dusznikami-Zdrój a Kudową-Zdrój. Stokami Orlicy wspina się do Zieleńca, osiągając najwyższą wysokość (925 m n.p.m. Ten odcinek biegnący przez Góry Orlickie nosi nazwę Drogi Orlickiej.
Dalej droga prowadzi w dolinę Dzikiej Orlicy przez wsie Mostowice i Lasówkę. Stamtąd skręca na południowy wschód, w Góry Bystrzyckie, wspinając się na Przełęcz Spaloną. Z Przełęczy Spalonej biegnie poziomo na południe, trawersując stoki masywu Jagodnej, do Przełęczy nad Porębą i dalej do górnych zabudowań wsi Gniewoszów. Na jej terenie droga opada stromo do Rowu Górnej Nysy. Stamtąd, przez Różankę, prowadzi do Międzylesia, gdzie się kończy.
To właśnie ten fragment drogi Sudeckiej uznaje się za niezwykle tajemniczy i ciekawy
Na ten odcinek mówi się także "Autostrada Göringa". Wszystko dlatego, że w latach 30. często gościł on w tych stronach. Uwielbiał polowania, a okoliczne lasy pełne były zwierzyny łownej. Jak podają źródła, droga została zbudowana w latach 1931-1938. Nie wiadomo, czy miała ona mieć wyłącznie przeznaczenie turystyczne. W tamtych czasach Sudety były jednym z ulubionych miejsc wypoczynku Niemców, co może potwierdzać tę tezę.
Autostrada Sudecka budowana pod przyszłą wojnę?
Z drugiej strony wzdłuż Autostrady rozlokowanych jest kilka bunkrów i chodników minerskich, co może świadczyć o jej znaczeniu militarnym. W największym schronie, który zlokalizowany jest na stokach Dębosza, mogło przebywać aż dziewięciu żołnierzy uzbrojonych w trzy karabiny maszynowe i działko przeciwpancerne. Obok znajdowało się stanowisko polowe dla działa. Co prawda po wojnie wysadzono ten schron, jednak zarys jest widoczny po dziś.
Jak pisał Marek Gałowski w swojej publikacji poświęconej tej drodze, jej konstrukcja była na tyle wytrzymała, że bez problemu mogłyby poruszać się po niej czołgi. Położenie wzdłuż granicy z Czechosłowacją sprawiało, że była ona idealnym sposobem na szybki przerzut wojsk.
W tym samym roku, kiedy ukończono budowę tej drogi, podpisano układ monachijski, na mocy którego Niemcy pozyskali Śląsk Czeski. Kto wie, czy w przypadku wojny niemiecko-czeskiej, to właśnie przez Autostradę Sudecką nie przeszłoby jedno z głównych uderzeń? W lasach okalających tę drogę znaleźć możemy także kilka potężnych czeskich bunkrów, które mogły być odpowiedzią na inwestycję niemiecką.
Ich szukanie może być ciekawym sposobem spędzenia czasu na wolnym powietrzu. Trzeba jednak pamiętać, że droga ta na odcinku Gniewoszów – Przełęcz Spalona nie jest odśnieżana. Chętni na podziwianie widoków i poszukiwania pozostałości historii, zdecydowanie powinno robić to latem. Tym bardziej że w wielu fragmentach, droga jest w kiepskim stanie.
W naszej galerii zobaczyć możecie archiwalne zdjęcia z budowy tej drogi, a także czasów jej użytkowania. Wszystkie zdjęcia pochodzą z serwisu POLSKA.ORG. Tam znajdziecie więcej wyjątkowych, archiwalnych zdjęć.
Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?